Organizacja pracy zdalnej
Dotychczas praca zdalna była dodatkiem do pracy biurowej. Nierzadko była po prostu formą korzyści dla pracownika. Dzisiaj z powodu nadal trwającej pandemii wielu z nas siedzi w tzw. home office. Ale nie każdy umie poradzić sobie z tym trybem pracy. Kluczem jest odpowiednia organizacja. Jak więc skutecznie wykonywać pracę w home office?
W związku z aktualną sytuacją epidemiologiczną, sporo firm zdecydowało się przenieść na tryb pracy zdalnej. Dla odsetka osób, które nie miały wcześniej styczności z takim systemem pracy, efektywna organizacja czasu może wydawać się ogromnym wyzwaniem, gdyż wymusza zastosowanie paru nowych reguł.
Jak stworzyć wygodne miejsce do pracy w mieszkaniu?
Najpierw warto wyznaczyć sobie wygodne miejsce do pracy. Najlepszą opcją jest pokój przeznaczony tylko do niej. Aczkolwiek nie zawsze jest to wykonalne. Czasem mamy jedynie minimum miejsca na postawienie biurka albo stolik i to również się sprawdzi. Kluczowe jest jednak to, by strefa pracy była rozdzielona od strefy prywatnej. Koniecznie należy także zwrócić uwagę na oświetlenie, żeby było jak najbardziej naturalne.
Jak tanio zorganizować miejsce do pracy? Gdy nie posiadasz w mieszkaniu odpowiedniego krzesła czy biurka to radzimy rozważyć jego zakup z drugiej ręki czy też sprawdzić regionalne propozycje sprzedaży w internecie.
Odpowiednie planowanie dnia pracy
W czasie pracy poza biurem ważna jest samodyscyplina oraz zaangażowanie w wykonywaniu obowiązków. Starajmy pracować podobnie, jak w trakcie pracy w firmie. W przypadku, jeśli nasze godziny pracy nie są z góry określone, to radzimy wybrać te, w których pracujemy najbardziej optymalnie. Należy pamiętać, aby w czasie pracy nie planować domowych obowiązków. Efektywnym sposobem na zwiększenie koncentracji się na pracy jest korzystanie z metody Pomodoro, która polega 25 minutowych cyklach pracy z 5 minutową odstępem pomiędzy kolejnymi czynnościami oraz wyłączenie powiadomień z portali społecznościowych.
Home office a dress code
Dzień przesiedziany w piżamie pomimo, że brzmi cudownie, może mieć zły wpływ na naszą produktywność. Domowy strój może być tak komfortowy, że będzie wywoływać rozleniwienie. Żeby temu udaremniać warto zadbać o swój wygląd, szczególnie jeśli w godzinach pracy odbywają się konsultacje przez internet. Poczujemy się wtedy bardziej profesjonalnie.
Kontakt z kolegami z pracy
W przypadku trybu pracy na zdalną znikają rytuały biurowe np. codzienne konwersacje przy herbacie, wspólne wyjście podczas przerwy obiadowej czy dojazd. Do utrzymania koleżeńskich relacji ze współpracownikami warto użyć darmowych komunikatorów typu Messenger. W razie konieczności skomunikowania się równocześnie z większą grupą pracowników, lepiej sprawdzi się spotkanie online przez Skype, Google Meet czy Zoom. Gdy czujemy potrzebę rozmowy, warto poruszyć z przyjaciółmi z pracy także tematów osobistych. W pracy z domu niezmiernie ważne jest utrzymanie stosownego komfortu mentalnego, zwłaszcza kiedy nieczęsto widujemy się ze znajomymi.